Podnoszenie jakości i efektów kształcenia jest podstawowym naszym zadaniem. Każdy jednak może realizować to zadanie na swój sposób. Jednym z wielu naszych priorytetów jest stworzenie uczniom takich warunków do nauczania, aby mogli chętniej i ambitniej pracować, osiągać lepsze wyniki nauczania. Chcielibyśmy wzbudzić w nich chęć do nauki poprzez edukację włączającą:
- indywidualną pracę z uczniem mającym trudności w nauce,
- objęcie szczególną opieką dydaktyczną uczniów ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami:
- zajęcia wyrównawcze,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia ze specjalistami (logopeda, pedagog, terapeuta pedagogiczny),
- inne w zależności od potrzeb i możliwości.
- objęcie pomocą pedagogiczną uczniów w zależności od ich umiejętności i zdolności
(szeroka oferta kół zainteresowań, przygotowanie do konkursów szkolnych i pozaszkolnych).
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapia pedagogiczna)
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zamiennie nazywane także terapią pedagogiczną są jedną z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapii pedagogicznej) jest usprawnienie funkcji zaburzonych analizatorów, kompensacja braków, ćwiczenie pamięci, koncentracji, doskonalenie umiejętności czytania, pisania, ortografii, wzbudzanie motywacji u uczniów oraz stwarzanie okazji do odnoszenia przez nich sukcesów.
Podczas zajęć dobierane są odpowiednie techniki i metody wpływające pośrednio oraz bezpośrednio na poprawę osiągnięć dydaktycznych, co zdecydowanie wpływa na lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dziecka. Zajęcia nastawione są na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do nauki. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Kto prowadzi zajęcia k-k?
Zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.
Dla kogo?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być organizowane są dla uczniów z 3 grup. Są to między innymi dzieci:
- z zaburzeniami rozwojowymi (np. niesłyszące, niedosłyszące, niewidzące, niedowidzące, niepełnosprawne ruchowo, niepełnosprawne intelektualnie, z autyzmem, zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z chorobami przewlekłymi, z zaburzeniami psychicznymi oraz niedostosowane społecznie),
- z odchyleniami rozwojowymi (np. z inteligencją niższą niż przeciętna),
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią).
W zajęciach mogą uczestniczyć również dzieci borykające się z trudnościami szkolnymi wymagające indywidualnego podejścia, wsparcia i pomocy (np. dzieci mało samodzielne, mające trudności z koncentracją, niepewne siebie, zagubione w szkole).
Dzieci uczęszczające na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne często posiadają opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie objęcia ich omawianą formą zajęć, ale też mogą uczestniczyć w nich na wniosek wychowawcy, nauczyciela, szkolnego specjalisty lub rodzica/opiekuna prawnego.
Jak wygląda organizacja zajęć?
Zajęcia odbywają się w małych grupach – liczba uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie może być większa niż 5 osób i trwają 45 minut.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzona są z wykorzystaniem metod aktywizujących (najczęściej wykorzystywane techniki pracy to burza mózgów, wizualizacja, mapy myśli, dyskusja, gry i zabawy dydaktyczne).
Jaki jest cel zajęć?
Cele zajęć dostosowane są do poszczególnych etapów edukacyjnych.
W klasach I-III najważniejszym celem zajęć jest usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
W klasach IV-VIII celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości rozwoju umysłowego, trening ortograficzny, umożliwienie uczniom doskonalenia umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem, oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych.
Zadania podejmowane na zajęciach korekcyjno-kompensacyjne skupiają się na:
- stymulowaniu rozwoju intelektualnego,
- usprawnianiu funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej,
- usprawnianiu funkcji słuchowo-językowych,
- doskonaleniu umiejętności czytania i pisania,
- ulepszaniu umiejętności stosowania poprawnej ortografii,
- usprawnianiu sprawności manualnej i grafomotoryki,
- rozwijaniu umiejętności matematycznych,
- rozwijaniu procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni,
- ćwiczeniu poprawy koncentracji i spostrzegawczości,
- rozwijaniu kompetencji emocjonalno-motywacyjnych,
- doskonaleniu umiejętności społecznych,
- rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych,
- wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- dostrzeganiu uzdolnień,
- eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
- budowaniu poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.