Cel podróży to nie jest miejsce do którego zmierzasz, ale nowa perspektywa, z jaką patrzysz na świat.
Henry Miller
W dniach 27– 28 października 2022 r. uczniowie z klas IV – VII miło spędzili czas na wycieczce do Chęcin i Ogrodzieńca, której celem było zwiedzanie wybranych zabytków i poznanie atrakcji turystycznych województwa świętokrzyskiego. Towarzyszyli im opiekunowie- panie: Anna Jakieła, Elwira Szajna-Wojtuń, Anna Szymańska oraz pan Piotr Kondyjowski.
Wycieczka rozpoczęła się 27 października o godzinie 5.30. Po sprawdzeniu listy obecności wyruszyliśmy w drogę. Podróż przebiegała bez zakłóceń. Pierwszym przystankiem naszej dwudniowej podróży był Zamek Królewski w Chęcianach. Już z daleka ruiny zamku wywarły na uczestnikach niesamowite wrażenie. Zamek powstał na przełomie XIII i XIV wieku. Przechowywano w nim skarbiec koronny. Ciekawostką związaną z zamkiem było to, że panujący królowie zsyłali do niego swoje żony wraz z dziećmi w celu ochrony albo za karę. Ogromny skarbiec na zamku zgromadziła królowa Bona. Po III rozbiorze Polski zamek zaczął popadać w ruinę. Zwiedzając ruiny zamku królewskiego, poznaliśmy różne rodzaje uzbrojenia oraz mogliśmy przymierzyć hełm z XV wieku, a nawet włożyć ręce i głowę w dawne narzędzie kary dla chłopów. Dzieci cieszyły się również z możliwości zrobienia zdjęć z rycerzem. Na zamku weszliśmy na basztę, z której rozciągała się widowiskowa panorama Chęcin i pobliskich gór. Dużym zainteresowaniem wśród wychowanków cieszył się również widok ze szczytów wieży na pobliskie Kielce oraz całą panoramę rozciągającą się dookoła.
Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Wsi Kieleckiej – Parku Etnograficznego w Tokarni. Jest to naprawdę fascynujące miejsce dla każdego, kto choć trochę pasjonuje się historią. Na miejscu mieliśmy przyjemność zapoznania się z zabytkami obszaru województwa świętokrzyskiego, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa oraz popularyzacji kultury ludowej. Uczniowie mieli okazję wziąć udział w warsztatach ,, Zdobywamy sprawność pradziadków”, podczas których dowiedzieli się jak kiedyś nasi przodkowie żyli oraz z jakimi obowiązkami dnia codziennego musieli się zmagać. Sami również mieli możliwość zmierzenia się z dawnymi czynnościami tj. tkanie na krosnach, noszenie wody, pranie na tarze, zamiatanie, młócenie cepami. W nagrodę za dobre wykonanie wszystkich prac każdy z uczestników otrzymał „Certyfikat pradziadków”.
Kolejnym punktem naszej wycieczki był przejazd do Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu koło Chęcin. Uczestnicy wycieczki mieli okazję podziwiać wspaniałe fizyczne modele odtworzone na podstawie projektów autorstwa Leonardo da Vinci – mistrza, wynalazcy, wizjonera i wielkiego artysty. Celem wycieczki była nauka poprzez doświadczenie i zabawę z wykorzystaniem nowoczesnych interaktywnych eksponatów. Uczniowie skorzystali z wielu stanowisk multimedialnych i mechatronicznych, którymi każdy mógł się pobawić, można było m.in. zmierzyć przyśpieszenie na bieżni, sprawdzić pojemność płuc, zobaczyć jak w ręce przepływa krew w żyłach, a także dowiedzieć się, jak dbać o środowisko. Dzieci mogły wszystkiego dotknąć, doświadczyć, sprawdzić, każdy znalazł tam coś dla siebie. Później mieliśmy chwilę na odpoczynek na świeżym powietrzu. Korzystając z każdej nadarzającej się okazji i przepięknej, słonecznej pogody, integrowaliśmy się w czasie zabaw na świeżym powietrzu.
Zadowoleni z siebie, pełni wrażeń i emocji doszliśmy do ostatniego punktu pierwszego dnia wycieczki- wspólny, integracyjny obiad i nocleg w ośrodku wypoczynkowym ,,Wierna” w miejscowości Bocheniec.
Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy do Ogrodzieńca. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od tamtejszego zamku. Zamek Ogrodzieniec to największa warownia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także, bez wątpienia, jeden z najpiękniejszych zamków w Polsce. Znajduje się na Górze Janowskiego w środkowej części Wyżyny. Majestatycznym ruinom malowniczości dodają fantazyjne formy skalne, z wykorzystaniem których postawiono mury budowli. Widoki podczas zwiedzania były obłędne, szczególnie te z wieży widokowej. Mieliśmy szczęście, trafiliśmy na idealną pogodę, dzięki czemu nie spieszyliśmy się i mogliśmy długo cieszyć oczy.
Po wyjściu poza bramę Zamku udaliśmy się do Parku Doświadczeń Fizycznych, gdzie przewodnik oprowadził nas po edukacyjnym parku urządzeń. Poznaliśmy ekspozycje, które pozwoliły nam na poznanie praw fizyki. Dzieciom najbardziej do gustu przypadła symulacja dachowania Smartem, do którego uczniowie namówili również dwóch opiekunów. Największą atrakcją dla wszystkich okazał się PARK Rozrywki, który posiada urządzenia doskonale komponujące się z otaczającym go krajobrazem, dzięki czemu będąc na jego terenie uczestnik dalej ma wrażenie, że znajduje się w krainie średniowiecza, zamków i rycerstwa. Na torze saneczkowym i w Domu Strachów dzieci przeżyły mnóstwo wrażeń i emocji, które z pewnością długo pozostaną w ich pamięci. Po szaleństwach w Parku Rozrywki udaliśmy się na obiad i skorzystaliśmy z możliwości zakupu pamiątek.
Niestety czas naszej wycieczki dobiegł w tym miejscu końca. Wszyscy uczestnicy nie żałowali, że wzięli w niej udział. Stwierdzili, że wycieczka była bardzo udana i pouczająca. Pogoda cały czas nam dopisywała, więc w dobrych humorach ruszyliśmy w drogę powrotną. Cali i zdrowi wróciliśmy do domów około godz. 22.00.
