,,NIEZWYKŁA LEKCJA HISTORII” – akcja BOHATERON W TWOJEJ SZKOLE 2023

1 sierpnia 1944 roku w godzinie „W” syreny wezwały naszą
młodzież i całe społeczeństwo do otwartej walki z okrutnym
wrogiem, który przez pięć lat ponurej okupacji niszczył
Naród Polski.

Dziś ten przenikliwy głos syren zaprasza nas do wdzięcznej
pamięci, głębokiej refleksji i szczerej modlitwy.

Autor: ks. prałat Henryk Kietliński ps. „Dąbek”.
Źródło: Gloria Victis, radiomaryja.pl, 2 sierpnia 2008.

,,NIEZWYKŁA LEKCJA HISTORII” –
akcja BOHATERON W TWOJEJ SZKOLE 2023

W Szkole Podstawowej im. ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego we Wróbliku Szlacheckim od 8 listopada rozpoczęła się akcja BOHATERON W TWOJEJ SZKOLE 2023. To ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego, jak również podniesienie wiedzy i świadomości uczniów na temat w/w powstania.

Akcja polegała na zapoznaniu się z materiałami edukacyjnymi przesłanymi do szkoły od organizatora i przeprowadzeniu lekcji z wykorzystaniem w/w materiałów.

W naszej szkole do tej akcji włączyły się:

– Pani Iwona Śliwka wraz z uczniami klasy II

Uczniowie obejrzeli przedstawienie „Niebajka o Powstaniu Warszawskim”, oparte na relacji dziadek – wnuczka, które wyjaśniło dzieciom czym jest bohaterstwo, czyn patriotyczny i co zrobić, by być patriotą.  Poznali historię związaną z Powstaniem i losy młodych ludzi, którzy walczyli i ginęli, jako harcerze Szarych Szeregów.  Podczas zajęć plastycznych malowali pomnik Małego Powstańca. Wspólnie z kolegami z klas 1 i 3 przygotowali uroczystość  z okazji Święta Niepodległości, podczas której przybliżyli społeczności szkolnej bohaterskie czyny młodych warszawskich harcerzy, walczących i ginących
o wyzwolenie stolicy.

– Pani Elżbieta Staroń wraz z uczniami klasy III

W ramach realizowanych działań pod hasłem „Bohaterem być kiedyś i dziś” uczniowie wysłuchali opowiadania Elizy Piotrowskiej pt. „Jak zostałem bohaterem”. Celem opowiadania było kształtowanie postaw empatycznych i wrażliwości na drugą osobę. Dzieci miały okazję do wyrażania swoich emocji i nazywania ich.

Wykonując plakat uczniowie przedstawili jak być patriotą w czasach pokojowych, wybrane kolorowanki umożliwiły przedstawienie codziennych zachowań i postaw, które można nazwać postawami patriotycznymi, np. pomoc starszej osobie, śpiewanie hymnu, dbanie o porządek, czytanie książek itp. Poprzez przedstawienie lalkowe „Niebajka o Powstaniu Warszawskim” uczniowie ukazali podobieństwo z życia dziadka i wnuczki pomimo różnic czasowych i okoliczności. Realizując zadania związane z tym opowiadaniem uczniowie doszli do wniosku, że patriotą można być również w czasach pokoju. Drugo i Trzecioklasiści przygotowali program artystyczny pod hasłem Tu nasze miejsce, to nasz kraj, na które złożyły się recytacje utworów, pieśni patriotyczne i inscenizacja „U babci i dziadka”.

– Pani Elwira Szajna – Wojtuń i Pani Anna Szymańska wraz z uczniami klasy VII i VIII

W czasie 4 godzinnych zajęć zostały zrealizowane trzy scenariusze:

  1. ,,CO ZA HISTORIA: POWSTANIE WARSZAWSKIE”. Celem lekcji było wprowadzenie uczniów w tematykę Powstania Warszawskiego i losy Powstańców Warszawskich. Podsumowaniem zdobytej wiedzy były stworzone w grupach infografiki.
  2. ,,GODZINA W ”. Podczas zajęć przeprowadzono dyskusję na temat spotów kampanii BOHATERON – GODZINA Uczniowie analizowali i interpretowali czas, miejsce i zachowanie bohaterów spotów. Formułowali również refleksje na temat motywacji autorów kampanii społecznej.
  3. ,,UPARTE SERCE TEGO MIASTA – WARSZAWIACY I ICH MIASTO OCZAMI REPORTERÓW”. Podczas lekcji uczniowie
    w zespołach reporterskich pracowali nad analizą i interpretacją opowiadania Renaty Piątkowskiej ,,Uparte serce tego miasta”, a następnie podczas prac kolegiów redaktorskich, stworzyli gazety powstańcze. Zwieńczeniem ich działań była wystawa dziennikarskich artykułów na szkolnym korytarzu.

– Pani Grażyna Krzyżanowska wraz z uczniami klasy VIII

Uczniowie wzięli udział w lekcji ,,POWSTANIE WARSZAWSKIE. HEROIZM I PRAGNIENIE WOLNOŚCI”. Po zapoznaniu się z dramatycznymi przyczynami i przebiegiem powstania, uczniowie przygotowali kartki-laurki dla żyjących Powstańców, w których dziękowali im za odwagę i poświęcenie w walce o wolność Polski.

Zwieńczeniem naszych działań było dokonanie wpisu na portalu https://wpis.dumnizpowstancow.pl/ , w którym uczniowie podziękowali i wyrazili uznanie na temat uczestników i wydarzeń, które miały miejsce w polskiej historii 79 lat temu.

Koordynator akcji
BOHATERON W TWOJEJ SZKOLE
Elwira Szajna – Wojtuń
nauczyciel języka polskiego

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Przeszukaj stronę

Treść | Menu | Dostępność
YouTube