„Nie oceniaj – zrozum.
Nie odrzucaj – zaakceptuj.
Nie bój się – wspieraj.”
2 kwietnia br. nasza szkoła włączyła się w obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, wyjątkowego dnia, którego celem jest zwiększanie świadomości, wiedzy, zrozumienia i akceptacji dla osób w spektrum autyzmu.
W klasach IV–VIII uczniowie mieli okazję wysłuchać prezentacji przygotowanej przez p. Piotra Kondyjowskiego. Oprócz informacji dotyczących idei tego szczególnego dnia uczniowie mogli poszerzyć wiedzę na temat spektrum autyzmu i jednocześnie przekonać się jak wiele zapamiętali. Po prezentacji przystąpili do quizu na platformie Kahoot. Niemal 40 osób odpowiedziało na 20 pytań związanych z tematem prezentacji. Zwycięzcami quizu zostali:
🥇 Gabriel Wołczański z klasy VII – I miejsce
🥈 Julia Jabłońska z klasy VIII – II miejsce
🥉 Karol Wojtoń z klasy V – III miejsce
Wszystkim serdecznie gratulujemy.
Z kolei dla uczniów klas I-III zorganizowane zostały zajęcia dotyczące tematyki autyzmu, prowadzone przez p. Karoliną Rymarowicz. Spotkanie miało charakter edukacyjno-warsztatowy, a jego głównym celem było kształtowanie postawy empatii, zrozumienia i akceptacji wobec osób z autyzmem.
Zajęcia rozpoczęły się od krótkiej prezentacji multimedialnej oraz filmu edukacyjnego, dzięki którym dzieci dowiedziały się, czym jest autyzm, jakie trudności mogą napotykać osoby w spektrum oraz jakie posiadają talenty i mocne strony.
Następnie uczniowie wzięli udział w zabawach sensorycznych, które miały na celu ukazanie, jak różnorodne mogą być sposoby odbierania rzeczywistości:
- zakładali kolorowe okulary i słuchawki wygłuszające, by doświadczyć nadwrażliwości na bodźce świetlne i dźwiękowe,
- wykonywali zadania manualne w rękawiczkach, co symulowało trudności w motoryce małej,
- ze zawiązanymi oczami rozpoznawali przedmioty o różnych fakturach, trenując zmysł dotyku.
Ćwiczenia te pozwoliły dzieciom lepiej zrozumieć, z jakimi wyzwaniami mogą mierzyć się ich rówieśnicy w spektrum autyzmu. W czasie podsumowującej rozmowy uczniowie chętnie dzielili się swoimi wrażeniami. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że choć każdy może inaczej postrzegać świat – wszyscy zasługujemy na szacunek i akceptację.
Zwieńczeniem spotkania był piękny, symboliczny gest dzieci, które przy pomocy niebieskiej farby odbiły swoje dłonie na plakacie, wyrażając w ten sposób solidarność z osobami w spektrum autyzmu.